Sfatul Specialistului Shine On Reminder

Nutritia speciala in geriatrie

Inaintarea in varsta este insotita de schimbari majore in compozitia corporala care afecteaza negativ functionalitatea organelor, duce la o scadere progresiva a nivelului masei musculare si la cresterea tesutului adipos. Cu cat mai mult tesut adipos avem, cu atat creste inflamatia si rezistenta la insulina. Atunci cand apare rezistenta la insulina, se mareste glicemia, care duce in cele din urma la aparitia diabetului. Toate aceste procese pot cauza o rata de mortalitate crescuta in randul persoanelor de varsta a 3-a.

Medicina de preventie este esentiala pentru o mai buna calitate a vietii, dieta si miscarea fiind pilonii principali.

Din pacate, dieta nu este suficienta pentru a suplini toate deficitele pe care le acumulam odata cu varsta.

De aceea noi, nutritionistii, recomandam un aport de vitamine si minerale prin suplimente alimentare.

In acest articol ne vom axa pe cresterea sperantei de viata in general si prevenirea bolilor cronice precum cancerul, diabetul, tensiunea, degenerescenta maculara si vom face acest lucru cu ajutorul unor suplimente care ne sustin organismul si imunitatea.

Ce este sarcopenia?

Sarcopenia este un fenomen natural atunci cand imbatranim.

Dupa varsta de 30 de ani incepem sa pierdem intre 3% si 5% din masa musculara per decada. Majoritatea barbatilor pierd 30% din masa musculara pe parcursul vietii.

Mai putina masa musculara inseamna slabiciune, tonus si mobilitate scazute, ceea ce sporeste riscul traumatismelor.

Persoanele cu sarcopenie au un risc de 3 ori mai mare de a face fractura in urma unei cazaturi.

Toti vrem sa ramanem tineri si sanatosi cat mai mult timp posibil. Astazi discutam despre cum putem intarzia cat mai mult procesul de imbatranire si ce facem pentru asta.

1. Nivelul scazut de omega-3 este un factor de risc care poate fi prevenit

Lipsa de omega-3 este la fel de nociva precum consumul regulat al grasimilor trans.

Lipsa de omega-3 este responsabila de 84 000 de decese pe an in Statele Unite ale Americii. Ne ferim de grasimile rele, dar nu ne titram nivelul de omega-3, care este la fel de important.

Un nivel crescut sporeste volumul encefalului si imbunatateste cognitia. In plus scade riscul de a dezvolta dementa sau Alzheimer.

Astfel, un nivel optim de omega-3 creste speranta de viata cu 5 ani.
Vitamina D in combinatie cu omega-3 si activitatea fizica scad incidenta cancerului cu 61%, doza necesara de omega-3 fiind de 1 gram pe zi.

2. Zincul scade inflamatia si ne protejeaza de infectii

Un studiu clinic, randomizat, dublu orb, controlat prin placebo, care a inclus 600 de persoane peste varsta de 65 de ani, a aratat ca persoanele cu un nivel optim de zinc au un risc cu 39% mai mic de mortalitate.

Lipsa de zinc duce la o imunitate compromisa si face organismul mai susceptibil la infectii, acestea din urma fiind cauzele cele mai frecvente de mortalitate la persoanele in varsta.

Alt studiu a aratat ca suplimentarea cu zinc scade riscul de a face pneumonie cu 48%, mai mult el reduce necesitatea tratamentului cu antibiotice in cazul pneumoniei si micsoreaza durata convalescentei.

3. Una dintre cele mai importante cauze de imbatranire este dezechilibrul intre oxidanti si antioxidanti

Cu trecerea timpului balanta inclina spre oxidanti care afecteaza celulele si duc la imbatranire.

Seleniul este un antioxidant extrem de puternic. El ne protejeaza organismul de diverse boli cronice precum cancerul, bolile autoimune si scade inflamatia.

Seleniul ajuta la eliberarea glutationului, scade radicalii liberi si reduce degradarea ADN-ului. Este indispensabil pentru conversia T4 din T3 (hormoni tiroidieni), fiind chiar mai important decat iodul pentru functia normala a tiroidei.

4.Sarcopenia reprezinta pierderea masei, fortei si functiei musculare si inlocuirea ei cu tesutul adipos

Scaderea masei musculare duce si ea la un metabolism mai incetinit si la obezitate.

Kilogramele in plus pun presiune pe articulatii si impiedica buna functionare a sistemului cardiovascular. Prin urmare va creste tensiunea, inflamatia, iar activitatea fizica devine dificila si ajungem intr-un cerc vicios.

Produsul Nopalin de la Calivita contine extract din cactus Nopal bogat in vitaminele C, B1, B2, B3, potasiu si minerale precum calciul, precum si fibre. Contine 17 tipuri de aminoacizi, din care 8 sunt esentiali.

Nopalin previne absorbtia grasimilor, induce satietatea, scade apetitul alimentar si stabilizeaza glicemia. Prin urmare regleaza eficient greutatea corporala.

De asemenea, detoxifica ficatul si pancreasul, accelereaza metabolismul lipidic, reduce colesterolul si trigliceridele si astfel scade riscul de aparitie a bolilor cardiovasculare.

Fibrele vegetale regleaza producerea de acid gastric si protejeaza stomacul, amelioreaza functia gastrointestinala si curata colonul.

5. Luteina este un fitonutrient si e cel mai important supliment pentru sistemul vizual (in special pentru retina) si creier

Luteina este excelenta pentru profilaxia tulburarilor cognitive. Acest antioxidant traverseaza bariera hemato-encefalica si este extrem de important pentru protectia creierului.

Degenerescenta maculara este o afectiune ce apare odata cu varsta si poate fi intarziata daca luati suplimente cu luteina precum Lutein Plus de la Calivita.

Toate aceste suplimente in combinatie cu dieta si miscare inspira incredere, optimism si ne ofera o calitate a vietii mult mai buna.

Surse bibliografice

1.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17921398/
2.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8535577/
3.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4156923/

Acest articol a fost scris de…