Prietenii Calivita Shine On Reminder

Gestionarea emotiilor prin Yoga. Gasirea echilibrului emotional

Cum ne poate ajuta Yoga in gestionarea corecta a emotiilor si in procesul de echilibrare emotionala? Pentru multi dintre cei care nu practica Yoga in mod regulat sau poate nici nu au incercat vreodata, pare a fi ceva inventat si abstract, aproape imposibil de atins doar prin intermediul unor posturi sau respiratii, conform imaginii pe care o regasim in majoritatea postarilor de pe social media. Desigur, am inceput sa ne deschidem in fata ideii ca meditatia este o practica benefica, astfel incat incet, incet ne deschidem si posibilitatii ca ne putem gestiona si observa constient emotiile. Insa, mi se pare relevant sa povestim un pic despre emotii

Ce sunt emotiile? Cat de tare ne influenteaza ele perceptia?

O definitie utila a emotiilor in povestea noastra este a lui Karen Stone McCown. „Ce sunt emotiile? Emotiile sunt raspunsurile noastre la lumea din jurul nostru. Sunt create prin combinarea gandurilor, sentimentelor si actiunilor noastre. Cel mai important este ca fiecare dintre noi sa invete ca ne cream propriile emotii. Raspunsurile noastre sunt modelate de gandurile noastre. Pe masură ce ne clarificam intelegerea propriilor convingeri si modele, aflam ca de fapt ne alegem propriile vieti. Ne asumam responsabilitatea pentru gandurile, sentimentele si actiunile noastre. Devenim responsabili.”

Yoga este o practica care ne aduce in interior, ne aduce mai aproape de corpul nostru. De gandurile noastre, de emotiile noastre. De asemenea, atunci cand practicam Yoga, cumva ne aduce mai aproape de univers, divinitate sau cum vrem sa ii spunem. Multi dintre noi traim mare parte a vietii cu atentia la ceea ce se intampla in afara noastra. Fara sa fim prezenti sau sa traim constient. Din acest motiv avem senzatia ca emotiile sunt ceva diferit de noi. Ca nu ne apartin. Avem tendinta sa punem pe seama altora sau a factorilor externi ceea ce simtim. De aici se creeaza o lipsa de asumare si de constientizare a faptului ca noi suntem cei care ne controlam propria viata, propriile ganduri si emotii.

Prin Yoga ne putem asuma ceea ce simtim

Prin Yoga incepem sa sesizam care este dinamica emotiilor. Dupa o clasa de Yoga simtim cum ne-am relaxat, cum gandurile sunt mai putine, mai clare si emotiile mai asezate. Nu inseamna ca daca practicam Yoga la un moment dat nu vom mai simti. Dimpotriva. Simtim totul mult mai profund, dar cu neutralitate si fara atasament fata de ceea ce simtim sau gandim. Este o expresie care imi place foarte mult si pe care o folosesc des la cursuri: Emotia este energie in miscare ( Emotion is Energy in Motion).

De aceea, in Yoga invatam sa privim cu detasare curgerea evenimentelor, ceea ce ne aduce un mai bun control al reactiilor emotionale la stimulii exteriori. 

Totul vine, totul trece. La fel si emotiile. In momentul in care invatam sa identificam emotiile, sa le simtim in corp. Sa le acceptam si sa le lasam sa curga prin noi, fara sa incercam sa le ascundem, sa le reprimam, sa le negam, atunci putem spune ca gestionam emotiile in mod sanatos. Cu totii ne-am dori sa ramanem in emotia iubirii, a bucuriei, a compasiunii, insa cati suntem dispusi sa ne confruntam cu furia noastra, cu tristetea sau frustrarea, cu anxietatea sau disperarea?

Exista o manifestare sanatoasa a furiei?

Aici avem de lucru. Citeam intr-o carte legata de boli si emotii care este manifestarea sanatoasa a furiei. Ar trebui sa simtim o energie puternica in corp, sa o putem observa si sa constientizam manifestarea ei in interior. In momentul in care devenim constienti, isi pierde din intensitate. Nu se mai manifesta in exterior exploziv, prin acte extreme, ci echilibrat prin observare. Aceasta metoda implica atat observarea cat si acceptarea furiei, ceea ce ne aduce mai aproape de a ne cunoaste mai bine si de a identifica factorii care declanseaza o anume emotie. 

In Yoga putem activa anumite emotii sau, mai bine spus, centrii energetici conectati la anumite emotii si calitati ale noastre prin diverse posturi, tehnici de respiratie, mantre sau sunete sacre. Chiar si prin mudre, respectiv gesturi ale mainilor.

Putem face practici care sa impacteze o anumita emotie in sensul in care sa o extinda, precum iubirea, compasiunea de sine sau iertare. In acelasi timp putem practica Yoga pentru a atenua o emotie precum furia, anxietatea sau tristetea. Toate se fac prin prezenta, constientizare si acceptare. 

Sunt posturi, precum cele de extensie a coloanei, care ne ajuta sa deschidem centrul inimii, respectiv sa accesam iubirea, compasiunea si iertarea. Alte posturi precum deschiderile de solduri ne ajuta sa eliberam emotii reprimate. De aceea sunt cazuri in clasele de Yoga in care cineva ar putea avea o manifestare emotionala precum plans sau ras sau pur si simplu sa simta anxietate, frustrare sau disconfort.

Exercitiile de Yoga sustin sanatatea emotionala

Este absolut natural. Posturile de echilibru ne ajuta sa ne conectam profund la corpul nostru, sa accesam puterea noastra interioara si sa manifestam echilibru in exterior. Posturile de aplecare inainte calmeaza anxietatea si aduc liniste si interiorizare. Sunt ideale pentru burnout si pentru momente de coplesire. Pana si starile de depresie pot fi atenuate cu practici specifice.

Yoga este un sistem care sustine sanatatea noastra fizica, mentala si emotionala intr-un mod in care putine alte discipline o fac. Complexitatea acestei practici si profunzimea ei este atat de utila intr-o lume ca cea in care traim azi. Unde atentia noastra este, in cea mai mare parte din timp, in exterior, cu prea putina grija fata de ceea ce se intampla in interior. Fara sa avem grija de noi, de emotiile noastre si de gandurile noastre, corpul nostru se imbolnaveste mai usor si devine mai fragil si mai slabit.

Contrar aparentelor si a preferintelor noastre de a separa si categorisi, noi suntem in sine un sistem complex, holistic, ce nu poate fi luat pe bucati, ci trebuie privit in toate aspectele sale: fizic, mental, emotional si spiritual.

Yoga alaturi de uleiuri esentiale

Pe langa Yoga, imi place de multe ori sa ma joc si cu alte elemente, precum punctele de acupresiune din Medicina Traditionala Chinezeasca sau cu uleiurile esentiale. Folosesc adesea uleiul de tamaie pentru a deschide inima mai usor, pentru o conexiune profunda cu sinele meu, cu universalitatea fiintei mele.

Mi se pare foarte util in calmarea mintii si in inducerea unei stari meditative.

Uleiul de lamaie mi se pare ideal pentru practicile mai energizante. Pentru a obtine claritate sau raspunsuri la anumite intrebari, respectiv in sustinerea procesului de curatare a mintii si emotiilor. 

Si desigur, deoarece in Yoga povestim foarte mult despre relaxare, despre sistemul nervos parasimpatic, uleiul de lavanda este unul dintre preferatele mele in clasele de relaxare, eliberare a stresului si a anxietatii, precum si in cazurile de oboseala acuta.

Avem atatea instrumente la dispozitie in aceste timpuri, acces la atat de multa informatie si atatea produse, incat este pacat sa nu ne bucuram de ele si sa crestem frumos si sanatos catre cea mai buna versiune a noastra pe acest pamant.

Namaste!

Poti citi mai multe articole de acest fel si pe blogul oficial al Veronicai Miona, profesor de Yoga, disponibil aici.

Acest articol a fost scris de...