Prietenii Calivita Shine On Reminder

Cum mi-am invatat copiii sa manance sanatos si cu pofta – Daniela Macsim

Unul dintre subiectele cele mai importante si discutate pe toate grupurile de parinti si nu numai este diversificarea copiilor. Cum ii facem pe puii nostri sa manance sanatos, diversificat si cu pofta? Nu stiu daca eu am fost o mama norocoasa din punctul asta de vedere sau pur si simplu a tinut de modul in care am abordat aceasta etapa… copiilor mei le plac fructele si legumele; Eduard cel putin savureaza efectiv fiecare fruct in parte.

Imi doream sa fac totul ca la carte asa ca am invatat

Dar sa va povestesc putin despre cum am procedat eu la inceputul diversificarii si nu numai. La primul copil am citit foarte mult despre ce am voie si nu am voie sa ii dau sa manance. Cu ce alimente sa incep, ce combinatii ar trebui sa ii fac. Recunosc, simteam o presiune imensa. Imi doream sa fac totul ca la carte, asa cum recomandau specialistii.  

M-am dus intr-un plafar, am cumparat tot felul de seminte. Quinoa si chia nici nu gatisem pana atunci niciodata. Dar am invatat sa fac diverse retete cu ele, pentru a nu fi tocmai eu mama aceea care nu gateste quinoa copilului.

Am aflat tot atunci ca unele alimente nu se pun pur si simplu in tigaie si se gatesc. Nu, trebuie hidratate in prealabil si abia apoi pot fi gatite. Si se intampla bineinteles, ca dupa ce stateam cateva ore sa ii pregatesc pranzul, sa manance o lingura sau nici pe aia. 

Cand discutam cu alte mame care erau si ele la inceput, parca ma simteam intr-o competitie. Cine a gatit mai sanatos si cine a folosit cele mai alese ingrediente. Deci la toata oboseala acumulata din cauza noptilor nedormite si pentru ca stateam non stop cu copilul, se aduna si stresul acesta al mancarii. Pana intr-o zi in care am spus stop si m-am lasat ghidata de instinct.

La un moment dat am spus STOP

Abia atunci a inceput copilul meu sa manance cu pofta si de toate. Cand m-am relaxat si nu am mai incercat sa gatesc “pentru altii”. 

Sunt convinsa ca foarte multe mame se regasesc in aceste randuri, iar daca sunt printre voi mame la inceput de drum, sfatul meu este sa va relaxati

Documentati-va, vedeti care sunt recomandarile OMS, faceti-va o privire de ansamblu, dar apoi treceti totul prin filtrul personal.

Am inceput la ambii copii prin a le da sa manance pireuri sau pasat, mai pe romaneste. Dupa aproximativ 2 luni au inceput sa le refuze asa ca am trecut la bucati. E o intreaga controversa mai nou si cu diversificarea/autodiversificarea. 

Sincer, as fi preferat sa ii hranesc eu in continuare cu lingurita, dar amandoi au vrut sa o faca singuri. Si i-am lasat. M-am lasat ghidata de ei. E atat de important sa iti asculti copilul! Am avut grija sa le dau zilnic fructe si legume. Pe unele la inceput le refuzau, dar apoi pentru ca le vedeau des in farfurie, au inceput sa le accepte.

Pe masa din bucatarie cosul cu fructe colorate este nelipsit. S-au obisnuit cu ele si se intampla destul de des sa ma anunte Antonia cand se termina merele, de exemplu. 

Dimineata, Eduard imediat dupa ce se trezeste, se duce in bucatarie, isi trage singur scaunul si se urca pe el ca sa isi ia o banana. Iar Antonia isi spala un castravete si il mananca pana e gata micul dejun. A contat mult ca ne-au vazut si pe noi parintii mancand fructe si legume in fata lor.

Mancarea gatita

In ceea ce priveste mancarea gatita, am incercat sa le dau mereu totul cat mai proaspat. Am tinut mult sa aiba zilnic cele trei mese principale, sa stea la masa fara sa fie distrasi de televizor sau telefon si sa fie constienti de ceea ce au in farfurie

Nu mananca absolut tot ce gatesc, dar le-am invatat preferintele si ma invart in jurul lor. Lactatele, ouale, pestele, carnea de pui sau curcan, ovazul, cerealele, legumele si fructele – acestea sunt alimentele care nu ne lipsesc niciodata din casa.

Au fost si perioade in care nu prea mancau sau erau extrem de selectivi, dar si noua adultilor ni se mai intampla asta, nu-i asa? Important este ca ei sa aiba un program si un obicei alimentar deja deprins. Inca de cand erau mici ii implic in toate activitatile legate de mancare. Ii iau cu mine la piata sa facem cumparaturile, ii las sa ma ajute in pregatirea mancarii (chiar daca bucataria este intoarsa pe dos) si mai apoi aranjam masa impreuna.

Trebuie sa ai un echilibru in tot ceea ce gatesti

La inceputul diversificarii numeam de fiecare data fiecare ingredient din farfurie pentru a invata culorile si texturile alimentelor. Am incercat sa creez o legatura de prietenie intre ei si mancare. Sa nu fie un chin momentul in care urmeaza sa se aseze la masa.

M-am ghidat in cresterea copiilor pe echilibru. Da, le gatesc zilnic, inclusiv gustarile prefer sa le fac eu in casa. Asta nu inseamna ca uneori nu apelam si la o comanda fast food, Eduard fiind fan pizza, iar Antonia crispy. Le dau si dulciuri, insa ei stiu deja regula. Ca acestea nu se mananca inainte de a sta la masa. Avem si noi “raftul cu dulciuri” in casa, insa nu s-a intamplat niciodata pana acum sa mearga ei singuri sa se autoserveasca. 

Si asta pentru ca a venit totul natural, nici eu nu i-am privat in totalitate de ele, iar ei au invatat care sunt regulile casei.

Suplimentele alimentare sunt la fel de importante

Pe langa alimentatia sanatoasa pe care le-am oferit-o de la 6 luni, am urmat indeaproape si recomandarile pediatrului. Le-am dat Vitamina D, atat de necesara in dezvoltarea cognitiva si sanatoasa in perioada copilariei, dezvoltarea sistemului osos contribuind la absorbtia calciului si fosforului. Am ales varianta lichida D-drops de la Calivita pentru ca se administreaza foarte usor cu ajutorul pipetei cu care este prevazuta.

Tot pentru faptul ca se administreaza usor, iar copiilor mei le place tare mult sa aleaga dimineata animalutul preferat, am ales sa le dau vitaminele Lion Kids D, care sunt sub forma unor tablete masticabile in forme de animalute. Nu contin zahar si vin in arome placute de fructe. Sunt o alternativa jucausa la multivitaminele clasice.

Cam aceasta este pe scurt povestea noastra cu alimentatia. Sunt fericita ca am reusit sa adoptam in familia noastra un stil de viata echilibrat, iar copiii au dezvoltat o relatie sanatoasa cu mancarea. Fructele si legumele sunt cu adevarat delicioase, cum sa nu le indrageasca cei mici?! Chiar dimineata m-a intrebat Antonia in drum spre gradinita: “Mami, stii ce nu am mai mancat de mult? Kiwi, mi-e dor sa mananc un kiwi!”.

Dragi parinti, va doresc sa luati deciziile cele mai bune pentru copiii vostri! 

Ei trebuie incurajati de mici sa faca alegeri alimentare sanatoase pentru ca sansele ca ei sa devina adulti responsabili si echilibrati sunt mult mai mari.

Acest articol a fost scris de...