Sanatate Sfatul Specialistului

Ameliorarea simptomelor sindromului premenstrual

Frecvent femeile in perioada reproductiva acuza simptome in faza luteala tarzie a ciclului menstrual, acuze care sunt denumite sindrom premenstrual (PMS). Sa iti spun cate ceva si despre faza luteala, dureaza din ziua 15 pana la sfarsitul ciclului adica ziua 28, asta daca ciclul tau menstrual dureaza 28 de zile, dar o alta varianta a normalului poate sa fie chiar si 21-35 de zile durata unui ciclu menstrual complet. In aceasta faza se formeaza un corp galben din locul de unde s-a rupt foliculul si elibereaza progesteron pentru a-ti pregati uterul pentru o eventuala sarcina. Dar daca asta nu se intampla, nivelul de progesteron scade ceea ce determina inceperea menstruatiei si revenirea la faza foliculara, adica faza 1.

In aceasta faza pot aparea simptome psihice precum schimbari bruste de stare. Sentiment brusc de tristete cu senzatia de plans sau sentimentul exagerat de respingere. Iritabilitate, dificultate de concentrare, scaderea interesului pentru lucrurile uzuale sau anxietate. 

De asemenea, pot aparea simptome fizice precum sensibilitate la nivelul sanilor, umflarea lor. Senzatia de balonare, dureri articulare sau musculare, crampe, dureri de cap, cresterea apetitului cu aparitia poftelor ceea ce poate duce la un castig ponderal.

Cauze ale sindromului premenstrual

Cauzele exacte ale sindromului premenstrual nu sunt cunoscute, insa studiile s-au concentrat pe hormonii sexuali steroizi tip estrogen si progesteron. Deoarece acestia sunt steroizi neuroactivi care influenteaza sistemul nervos central. Actiunea predominanta a estrogenului fiind de excitare a sistemului nervos central, iar progesteronul are actiune inhibitorie. 

Asa ca pentru simptomele premenstruale putem incrimina progesteronul deoarece este un inhibitor.

In sindromul premenstrual apare o dereglare a sistemului serotoninergic, mai pe scurt o dereglare a hormonului fericirii (serotonina), care a fost observata in faza luteala despre care am vorbit.

Serotonina este hormonul care ne regleaza dispozitia, ne face si ne mentine fericiti. Este un neurotransmitator, care influenteaza multe functii ale organismului: somnul, memoria, dispozitia, temperatura, comportamentul sexual, apetitul, sistemul endocrin.

Asa ca simptomele psihice, de aici provin!

Simptomele incep cu cel putin 5 zile sau o saptamana inaintea menstruatiei si se remit in 4 zile sau mai putine zile dupa menstruatie.

Modificarile sanilor le putem percepe ca si umflaturi, apare durerea (mastodinie) cu o tensiune crescuta la nivelul acestora, este ciclica in raport cu ciclul menstrual. 

Un lucru foarte important de retinut este ca afecteaza ambii sani, iar in faza luteala durerea poate fi difuza si severa.

Rolul progesteronului

Progesteronul produce cresterea ductelor din sani si cresterea in dimensiuni a lobulilor (galndele care produc lapte) astfel ca sanii devin mai sensibili la atingere si umflati. Ei bine cand sarcina nu are loc, nivelul de progesteron scade, determinand scaderea tumefactiei mamare. 

Mastodinia aparuta in conditiile de mai sus, nu necesita evaluare si poate fi tratata cu antiinflamatoare sau chiar mai bine cu ulei de luminita noptii. Aceasta din urma aduce in plus si ameliorarea crampelor. Chiar daca tratamentul este mai indelungat, este FARA efecte adverse, cum ar putea fi in cazul medicamentelor.

Vreau sa iti indrepti atentia catre tratamentul principal si controlabil, adica alimentatia. O alimentatie bogata in ZAHAR cat si cofeina agraveaza sindromul premenstrual. Recomandarile pentru reducerea consumului de cofeina se bazeaza pe ipoteza ca o substanta, numita metilxantina, ce se regaseste in cafea, provoaca proliferarea celulelor la nivelul sanilor astfel ca produce o sensibilitate crescuta. 

Pentru crampe si dureri de cap poti sa sari la pastiluta minune, antiinflamatoarele nesteroidiene, care inhiba productia de prostaglandine E2 responsabile pentru aparitia crampelor. Insa acestea au efecte adverse, cel putin pe viitor si la nivel renal. Nu o sa-l uit niciodata pe profesorul de la pediatrie care ne-a interzis sa administram antiinflamatoare nesteriodiene, mai ales minorilor, deoarece exista si alternative mai bune.

Uleiul de luminita de seara

Pe baza acestei ipoteze, administrarea uleiului de luminita de seara de la Calivita, Evening Primrose Oil, 1cp/zi pentru o perioada minima de 3 luni. Este benefica si a aratat o reducere a mastodiniei si a crampelor de pana la 58%.

Uleiul de luminita de seara este o planta originara din America de Sud, continte doi acizi grasi nesaturati, acidul alfa-linolenic si acidul gama-linolenic. Mai sunt cunoscuti sub denumirea de Vitamina F care ajuta la sintetizarea in organism a prostaglandinei E1 cu rol primordial in combaterea durerilor menstruale si diminuarea sindromului premenstrual. Acidul gama-linolenic este un precursor al prostaglandinei E1 antiinflamatoare. 

S-a dovedit ca femeile a caror simptomatologie este mai agresiva au un nivel scazut de acid gama linolenic. Practic suplimentarea lui iti va diminua simptomele.

Incearca si tu Evening Primrose Oil de la Calivita, este fara efecte adverse si cu multe beneficii.

Vreau sa iti mai dezvalui un secret, sper sa NU ramana intre noi si sa imparti acest secret cu toate femeile care se confrunta cu PMS.

VITAMINA B6, care este un cofactor pentru triptofan (un precursor important al neurotransmitatorilor, hormonilor tiroidieni, a melatoninei si a serotoninei). Astfel ca reprezinta cheia in sinteza de serotonina, iar combinatia dintre magneziu si vitamina B6 reduc anxietatea legata de PMS, de aceea iti recomand MagneZi B6 de la Calivita. Va ajuta cu siguranta.

Acest articol a fost scris de...